Samochody napędzane paliwami alternatywnymi cechują się w krajach UE wciąż znaczniejszą estymą. Wynika to ze względów na wskroś finansowych, jak i z powiększenia się wiedzy o ochronie środowiska wśród konkretnych przewoźników. Niektórzy komentatorzy mówią o modzie na auta ciężarowe z napędem na gaz.

Tanio i w zgodzie z naturą

Najważniejszą zaletą paliwa alternatywnego są względnie niewielkie nakłady na ich wykorzystanie. Przeprowadzane w ostatnich latach eksperymenty udowadniają, iż ciężarówka na LNG jest w stanie przebyć identyczną przestrzeń około dwadzieścia procent minus aniżeli bliźniaczy wóz wyposażony w jednostkę wysokoprężną. W związku z tym, właściciel zmniejsza nakłady na paliwo o jedną piątą.

Trzeba także podkreślić zalety ciężarówek zasilanych gazem wobec ich elektrycznych konkurentów. Auta na prąd nie mogą się poszczycić przesadnym zainteresowaniem, ze względu na mniejszy zasięg a także limity akcesoriów: zamontowany w nich rząd baterii osiąga wagę ok. ośmiu ton. Pamiętać należy, iż dopuszczalny limit masy pojazdu ciężarowego wynosi w granicach czterdziestu ton. Ciężar baterii w pojeździe na prąd wymusza od przewoźnika redukcję transportowanego ładunku. Ten fakt natomiast podaje w wątpliwość sensowność jego firmy.

Ciężarówka na gaz ma również na ogół etykietkę przyjaznej dla środowiska. Spora grupa rządzących już dzisiaj otwarcie premiuje przewoźników preferujących paliwo gazowe. Tak dzieje się choćby w Niemczech, gdzie samochody ciężarowe napędzane gazem będą zwolnione z opłat drogowych do końca 2023 roku.

Braki zaplecza

Powszechną obecność ciężarówek na gaz limitują na razie przeszkody infrastrukturalne. Jest to nad wyraz widoczne na przykładzie paliwa LNG, jakie zatankujemy w Polsce zaledwie w paru miejscach. Na kontynencie liczba stacji posiadających w ofercie LNG nie przekracza trzystu. Wiodący dystrybutorzy gazu obiecują, iż ilość punktów będzie wzrastać z każdym rokiem.

Interesuje Cię tematyka transportowa? Zobacz: transport ciężarowy wrocław