Samochody napędzane paliwami alternatywnymi cechują się w krajach UE wciąż znaczniejszą estymą. Wynika to ze względów na wskroś finansowych, jak i z powiększenia się wiedzy o ochronie środowiska wśród konkretnych przewoźników. Niektórzy komentatorzy mówią o modzie na auta ciężarowe z napędem na gaz.

Tanio i w zgodzie z naturą

Najważniejszą zaletą paliwa alternatywnego są względnie niewielkie nakłady na ich wykorzystanie. Przeprowadzane w ostatnich latach eksperymenty udowadniają, iż ciężarówka na LNG jest w stanie przebyć identyczną przestrzeń około dwadzieścia procent minus aniżeli bliźniaczy wóz wyposażony w jednostkę wysokoprężną. W związku z tym, właściciel zmniejsza nakłady na paliwo o jedną piątą.

Trzeba także podkreślić zalety ciężarówek zasilanych gazem wobec ich elektrycznych konkurentów. Auta na prąd nie mogą się poszczycić przesadnym zainteresowaniem, ze względu na mniejszy zasięg a także limity akcesoriów: zamontowany w nich rząd baterii osiąga wagę ok. ośmiu ton. Pamiętać należy, iż dopuszczalny limit masy pojazdu ciężarowego wynosi w granicach czterdziestu ton. Ciężar baterii w pojeździe na prąd wymusza od przewoźnika redukcję transportowanego ładunku. Ten fakt natomiast podaje w wątpliwość sensowność jego firmy.

Ciężarówka na gaz (zobacz tutaj) ma również na ogół etykietkę przyjaznej dla środowiska. Spora grupa rządzących już dzisiaj otwarcie premiuje przewoźników preferujących paliwo gazowe. Tak dzieje się choćby w Niemczech, gdzie samochody ciężarowe napędzane gazem będą zwolnione z opłat drogowych do końca 2023 roku.

Braki zaplecza

Powszechną obecność ciężarówek na gaz limitują na razie przeszkody infrastrukturalne. Jest to nad wyraz widoczne na przykładzie paliwa LNG, jakie zatankujemy w Polsce zaledwie w paru miejscach. Na kontynencie liczba stacji posiadających w ofercie LNG nie przekracza trzystu. Wiodący dystrybutorzy gazu obiecują, iż ilość punktów będzie wzrastać z każdym rokiem.

Interesuje Cię tematyka transportowa? Zobacz: transport ciężarowy wrocław